Uszkodzenia sprzęgła sprężarki klimatyzacji są najczęściej widocznymi usterkami, które można zdiagnozować bez demontażu sprężarki. Ze względu na konstrukcję, sprzęgła sprężarek można podzielić na dwie grupy: elektromagnetyczne oraz sztywne. Warto dowiedzieć się nieco dokładniej, co wyróżnia każdą z tych grup, a także w jakich przypadkach stosowane są cewki sprężarki. Co jeszcze warto wiedzieć na temat tego elementu?

Zastosowanie cewki sprężarki

tania cewka sprężarkiPojawiające się uszkodzenia często są związane z czasem pracy oraz przebiegiem samochodu. Sprzęgła cierne mają określoną żywność. Warto wiedzieć, że uszkodzenia związane z czasem pracy wynikają z tego, iż nawet jeśli klimatyzacja nie pracuje, to koło pasowe sprężarki obciążone jest przez cały czas. Dlatego nie tylko w przypadku samochodów osobowych, ale również maszyn rolniczych, budowlanych czy leśnych, zastosowanie klimatyzacji staje się standardem. Mogą się także pojawić uszkodzenia związane z przebiegiem samochodu. Przy większych przebiegach może się więc skrócić czas bezproblemowej eksploatacji. Z tego właśnie powodu serwis okresowy nie powinien się ograniczać wyłącznie do diagnostyki pracy takiego układu, wymiany filtrów i osuszacza, ale także powinien obejmować dokładną kontrolę sprzęgła sprężarki. Praca klimatyzacji będzie miała wiele wspólnego z uszkodzeniem sprzęgła. Niezależnie od zastosowanego układu tłocznego sprężarki, moment hamujący powodowany pracą kompresora jest przenoszony przez wał i tarczę sprzęgła bezpośrednio na koło pasowe sprężarki. Mogą powstawać uślizgi, a co za tym idzie przegrzewanie się sprzęgła. Z tego powodu może występować wytapianie się izolacji uzwojenia cewki elektromagnetycznej, natomiast łożysko może się rozpaść. Konieczna jest więc kontrola i wymiana uszkodzonych elementów. Dobrym zakupem będzie tania cewka sprężarki. Pozwoli to na wyeliminowanie usterek sprzęgła elektromagnetycznego.

Nazywana potocznie elektromagnesem cewka sprężarki, montowana jest standardowo na przedniej pokrywie sprężarki, a na nią nakładane jest koło z łożyskiem. Konstrukcja ta jest niezbyt skomplikowana, a osadzona wewnątrz koła pasowego cewka elektromagnetyczna, zasilona napięciem, stanowi elektromagnes przyciągający tarczę sprzęgła. Warto zdecydować się na wymianę w razie potrzeby na nową cewkę, jeżeli dotychczasowa wykazuje nieprawidłowe działanie albo jej wygląd.

Kategorie: Motoryzacja