W wielu fabrykach i innych zakładach przemysłowych ciągi produkcyjne są zasilane za pomocą silników elektrycznych. Od momentu pojawienia się tego typu napędu na świecie, był on wykorzystywany do pracy. W miarę rozwoju technologii silniki ewoluowały stając się coraz bardziej wydajne i mniej energochłonne, co przyczyniło się nie tylko do oszczędności, ale także ich szerokiego upowszechnienia w zakładach przemysłowych.

Silnik prądu stałego jest wykorzystywany w mniejszych napędach

silniki prądu stałegoGłównym źródłem napędowym w ciągach produkcyjnych są oczywiście silniki prądu zmiennego i to najczęściej indukcyjne. Charakteryzują się one dużą mocą i niesłychanie dobrą sprawnością. Praktycznie każdy duży ciąg przemysłowy jest wyposażony w przynajmniej jeden taki silnik, a najczęściej kilka lub nawet kilkanaście. Silniki tego typu poruszają taśmociągami, elewatorami czy też podajnikami ślimakowymi. W bardziej precyzyjnych pracach, gdzie wymagana jest precyzja wykorzystuje się jednak silniki prądu stałego ze względu na to, że ich mniejsza konstrukcja i sama praca nie wzbudza takich wibracji. Jeśli na przykład chcemy użytkować ramię robota, którego zadaniem jest precyzyjne dokręcanie małych śrubek, to najlepiej jest wykorzystać właśnie silnik prądu stałego. Odpowiednio dobrana siła będzie na pewno wystarczająca, aby poruszyć ramieniem robota, a do tego taki silnik nie wygeneruje żadnych niepożądanych ruchów, które mogłyby zakłócić dopasowanie śrubek. Silniki prądu stałego występują w wielu rozmiarach, nawet miniaturowych, takich jak często spotykamy w zabawkach. Jeśli chcemy uzyskać większy moment obrotowy z takiego małego silnika warto rozważyć zastosowanie dodatkowej przekładni uzyskując tym sposobem motoreduktor. Dzięki takiemu podejściu możemy kosztem liczby obrotów silniczka zwiększyć znacząco moment obrotowy, czyli siłę obrotu całej przekładni. Jest to rozwiązanie często stosowane przez inżynierów.

Jeszcze jedną zaletą stosowania silnika elektrycznego prądu stałego jest jego bezpieczeństwo. Prąd stały działa w mniejszym zakresie napięcia niż silniki prądu zmiennego, ponieważ ich prąd jest przetwarzany najpierw w transformatorach niskiego napięcia. Dzięki temu mamy pewność, że w przypadku przebicia uzwojenia nie porazi nas zbyt wysoki prąd.